close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קריאת שמע על המיטה 2

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
דאיירתשעג14/04/2013

שאלה:

לרב שלום,אני מתכוון לפרשיות של "אנא בכוח" רציתי לדעת כמה פעמים צריך לחזור על זה?

תשובה:

מה שנהוג זה לקרוא את כל שבעת הימים, כולל הברוך שם כבוד מלכותו בסוף. ואז לחזור שלוש פעמים על הפסוק של אותו יום.
תשובות נוספות בנושא-
קריאת שמע על המיטה
לאלו פרשיות אתה מתכוון? לחלק מתוך אנא בכח או למשהו אחר?
שבויים ונעדרים 2
כמו לכל הגדולים בעם ישראל אין לי פתרונות קסם. צריך להשתדל, ללמוד להצלחתם ולהתפלל...
חוט דנטלי
אם לא יוצא דם- מותר להשתמש, ללא קשר לשימוש. אם יוצא דם באופן ודאי בכל שימוש- אסור.
כיסוי ראש
שלום רב,
אני שמח מאוד שהתחלת ללכת עם כיסוי, זה ללא ספק צעד חשוב ומרכזי והתקדמות גדולה בחיים.

באופן כללי, החיוב ללכת עם כיסוי ראש נלמד מהביטויים בשיר השירים, שבהם משבח הדוד את כלתו בנושא השיער.כו כל הדברים שמופיעים שם, גם לגבי כיסוי ראש לומדים מכך חז"ל שיש בגילוי הראש משום "ערווה", או במילים אחרות, מקום יפה באישה שיש להצניעו. אומנם בכיסוי ראש יש משהו מיוחד, שהוא אסור בגילוי רק לנשואות ולא לרווקות.

מכאן אנו מגיעים לעצם העניין של צניעות, שהוא רחב מאוד (בשיעורי האמונה של שורש הקדשתי לכך הרבה שיעורים). בגדול, ההבנה היא שהאדם הוא בעיקר יצור פנימי. החיצונית שלו היא "מקרית" וחולפת, ופנימיותנו היא המהות האמיתית שלנו. הבעיה היא שהחיצוניות גם מאוד קורצת, והאדם מטבעו נמשך לבחינה חיצונית של המציאות, נמשך אחריה ופעמים רבות הופך אותה לעיקר. בדורנו הדבר בולט פי כמה... כי האדם הפך את ההחצנה לדבר מאוד מרכזי, בספר שלי אני מביא דוגמא מהקניונים היום, פעם כשהאדם היה מייצר "דקלים מפלסטיק" הוא היה טורח להסוות את זה, היום, הדקלים מפלסטיק ואנחנו יודעים את זה, ולא רואים בזה בעיה. אנשים בוחרים בני זוג רק לפי מראה חיצוני... וכן הלאה. ההחצנה הפכה לדרך חיים של ממש. ההחצנה הזו מסווה פעמים רבות את התוך, אנחנו שופטים לעניין ולא לפנימיות שהיא האמת. כמו שאמר טדי קולק- "עשית ולא פרסמת לא עשית...."

אם הדבר נכון רוב הדברים בעולם, הרי שהוא נכון פי כמה לגבי זוגיות. ההחצנה היא אוייב האהבה האמיתית, עד כדי כך שכשאני רואה זוג שטורח ל"הראות לכולם", כמה הם אוהבים, מחובקים, מסתכלים זה על זה בערגה, ברור לי שיש להם בעיה פנימית בזוגיות, ככל שאתה מוחצן יותר ביחס הזוגי, אתה פחות פנימי. לכןף התורה מקפידה מאוד על הקשר האינטימי בין בני זוג, על שמירת יחסי האהבה בתוך המסגרת של בני הזוג, על שמירת גילוי החיבה למסגרת הפרטית... הדבר מחזק את הקשר בכמה מובנים- הן במובן של הפיכתו למשהו מיוחד של בני הזוג בלבד, והן במובן של גילויים פנימיים יותר, של חשיפת האישיות, כי ההחצנה אינה חשובה כלל. (לדוגמא, כדי להסביר את דברי: נניח שבעל מסויים רוצה להראות לכל העולם שהוא אוהב את אשתו, כאשר הוא מקרין זאת כלפי כולם, הרי שהוא יכול לעשות הרבה דברים שאינם אמיתיים, כי הוא רוצה שכולם ידעו. אולם כאשר הוא והיא לבד, הרי שגילויי החיבה הם הרבה יותר אמיתיים, כי הדברים הלא אמיתיים נעלמים, והאישה יודעת שכל אמירה שלו היא היא שלה בלבד ולפיכך אמיתית יותר).

הדברים נכונים לגבי כל הדברים שבצניעות, אבל לגבי כיסוי ראש נכונים פי כמה, כי השיער הוא עניין של הזוג בלבד, השיער הוא כל כך חשוב, עד שאי אפשר להפוך אותו לנחלת הכלל, אלא לעניינו של הזוג בלבד, מה שהיה עד אתמול "משותף" הופך עתה לפרטי ושלנו בלבד. יש בזה אמירה חשובה על הזוגיות שלנו, על מה שיש רק לנו במשותף, בלי אחרים.

הקב"ה יעזור לך להתמיד בקבלה שקבלת על עצמך (וזה לא קל...) 
בעניי'ן הנגיעה...

שלום רב,

קראתי בעניין את מכתבך. ודבר אחד לא הבנתי, האם אתם נכשלים בנגיעה או גם בדברים חמורים מזה? או בעברית- האם אתם מגיעים לקיום יחסים...

אני אענה על מכתבך מתוך הנחה שאת עוסקת בנגיעה.

מאוד התפלאתי על ההגדרה של החבר שלך, שהוא דתי... האם הייתם חברים גם כהיית חילונית? זה חשוב לעניין... כי אם הייתם חברים בזמן שהיית חילונית והגעתם אז לדברים- יהיה הרבה יותר קשה להילחם בזה.

ועכשיו לעניין:
התרגשתי לקרוא את הדברים, אני חושב שהתופעה של חזרה בתשובה היא מופלאה לחלוטין... וכל מי שעובר אותה הוא שותף מלא באחד הדברים המרגשים שעם ישראל חווה היום. אומנם, יש לה מחיר... והמחיר הוא העבר והבלבול.

בצד העבר- הכוונה היא לכך שקשה להיגמל מהרגלים ישנים ובצד הבלבול הכוונה היא לקושי לסדר את הדברים (כמו בדוגמא שלך- העובדה שאת מקפידה על נגיעה כלפי חוץ, אבל לא בפנים). אבל התהליך יכול להיות נפלא, תהליך של הזדקקות איטית, של גילוי עוד ועוד נקודות, של הבנת האור בשלב נוסף. אני חווה את זה לעיתים רחוקות מידי, פעם בהרבה זמן אני ממש מבין עד הסוף סוגיה בתלמוד, רואה איזה משהו עמוק בתורה... ופתאום רואה אור. אבל לחוזר בתשובה הכל חדש ונפלא ואמיתי כל כך.

בקצרה מסויימת- זהו גם התהליך של הנגיעה. העניין של הימנעות מנגיעה לפני החתונה (וודאי ההימנעות מקיום יחסים), נובע מהכח העצום של הדבר. בהרבה מובנים מדובר כאן של יסוד של בית, לא על היסוד החשוב ביותר (כי עובדה שבמשך עשרות שנים, מגיל חמישים ומעלה, חיים כמעט בלי זה) אבל על יסוד. האהבה החיצונית היא כלי ביטוי נפלא לחיבור הנפשי. בתורת הקבלה של היהדות מסבירים כמעט את כל הקישורים של עם ישראל לקב"ה ובכלל את כל החיבור של האלוקות עם העולם- במושגים של חיבור בין איש לאשה. באופן מפתיע, החיבור הזה הוא לא רק חיבור מלא, מיני, אלא כולל גם נגיעה, הסתכלות ואפילו "התלהטות..." של אהבה. זה מלמד על כוחו העצום של הקשר הזה, על העולמות השלמים שתלויים בו.

כעת, כאשר למשהו יש כל כך הרבה כח- הרי שכל זה יכול להיות מנוצל לטוב או לרע. והיום אנחנו רואים בעולם עד כמה רע זה יכול להיות. התורה נותנת לנו את היכולת לנצל את הכוחות הללו לטוב, לטוב יותר ולטוב מושלם. ולהיפך, כאשר אנחנו רואים לכמה בלאגן הכח הזה מוליך את העולם כיום- אנחנו יכולים להעריך יותר את ההוראות של התורה, את יכולתה לשמור על שפיותו של האדם ואת יכולתה לכוון אותנו לשימוש נכון בכוח העצום הזה.

השמירה מנגיעה תיתן טעם מיוחד לחיי הנישואין שלך. היא תוביל את הכח המדהים הזה למקום הנכון שלו, לניצול הנכון שלו בתור כח אדיר לחיבור בניך לבין בעלך לעתיד. יתירה מזו, אחת המצוות החשובות והמרכזיות ביותר ביהדות היא שמירת הנידה, שמירה שנמשכת כל החיים והיא קשה, קשה כל כך. מי שלא מצליח להישמר מנגיעה בחברות מתקשה מאוד לעשות את זה אחרי החתונה... כאשר נמצאים ביחד כל היום כולו. ושמירת הנידה היא יסוד, יסוד עמוק וחשוב ביהדות...

אני מכיר לפחות שני זוגות שלא שמרו נגיעה לפני החתונה והיום הם מצטערים על זה מאוד... מאוד, כי הם איבדו משהו מיוחד מאוד, משהו שהיה יכול להיות רק של הזוגיות שלהם, והוא נפרץ...

לכל זמן יש את הטוב שלו, את היתרונות שלו... נסו לנצל את החברות כחברות, כזמן של היכרות לא גופנית ושמרו את הכח של הנגיעות לאחר מכן- לחתונה.

אני לא יכול לתת עצות מעשיות כל כך בעניין ואני לא ממש יודע מה יעזור ועד כמה אתם ביחד וכדומה, אבל אני יכול להבטיח  לך שזה אפשרי... זה רק עניין של החלטה, של החלטה ברורה ומוחלטת שאת (והוא) רוצים בזה. אני ואשתי הכרנו למעלה מארבע שנים לפני החתונה (זה סיפור ארוך), ולא עלה על דעתנו לתת לזה לקרות. כי זה היה ברור לנו- וכשזה ברור, זה אפשרי.

 

הנגיעה היא קריבה לעריות, היא חטא מהתורה ויש צורך חשוב כל כך לשמור עליה, שאני ממש מרגיש צורך לזעוק את זעקתה. ז לא פשוט ואולי אפילו כואב- אבל מקומה של הנגיעה הוא בחיי הנישואין, במקום שבו שניהם תתחברו באופן סופי. זאת הדרך שבה הקב"ה יפרוס את כנפיו על הקשר שלכם, ברך אותו ואתם תהיו מבורכים ממנו, כמי ששמרו על תומתם עד הרגע המתאים.

 

מה דעתך?

בבקשה אם תוכלו לענות לי... מתלבטת רבות
אני חושב שהשם אבישג הוא שם נהדר, בתנ"ך הדמותשל אבישג השונמית היא דמות נהדרת וחיובית ואני חושב שאם את אוהבת את השם את יכולה לבחור בו ללא פקפוק.